Tijdens het schilderen van de achtste pijn van Tondalus ben ik begonnen met de opzet van een portret (een tronie) van Tondalus. Tondalus is jaren wijzer en ouder geworden door zijn driedaagse trip door de hel. ( Zie Het Tondalus Visioen). In dit portret zien we trekken van de schilder.
Atelier met portret op ezel.
Tondalus. 2012
11-01-12.
Ik ben begonnen met een nieuw schilderij in de serie “Tronies”. Dit is veranderd in “De Veertien Noodhelpers”.
Tekening voor de fluistervink.
Op het schilderij staat een man met in zijn hand een ekster en op zijn schouder een ( Fluister) vink. De vink fluistert in het oor van de man. De man koestert de ekster in zijn handen en kijkt hautain naar boven. In de rotspartij links van de man zien we een in rotsen uitgehouwen Koningin Beatrix met hoed en sjaal.
De man krijgt aan weerszijden van zijn hoofd, onder een purperen hoofddoek, twee oogkleppen. De ekster staat symbool voor een kwaadspreker, iemand die fraai praten kan en de vink staat symbool voor een konkelaar. De vink fluistert de man adviezen in.
22-02-12
De eerste kleurlagen zijn op het schilderij aangebracht. De oogkleppen moeten nog groter geschilderd worden.
De eerste kleuren verschijnen op het doek.
Ik had de koningin eerst in kleur (rode doek met zwarte hoed) geschilderd maar ik heb de kleur weggehaald. Ze wordt nu een geheel met de rotspartij. Ik ga de achtergrond schilderen als een vergezicht zoals de oude meesters die schilderden. De oogkleppen heb ik groter gemaakt wat duidt op het star vooruit kijken en niet openstaan voor andere (kijk)richtingen. De rotspartijen zijn verder uitgewerkt.
Beatrix in de rotsen.
De fluistervink en de ekster.
Detail met klassiek landschap.
10-02-12.
Vandaag heb ik het schilderij van “De fluistervink” ( kan nog veranderen) afgeschilderd.
De fluistervink. 10-02-2012.
Dit schilderij is de basis geworden van de nieuwe serie. Met de nodige attributen betreffende de heilige Erasmus is dit uiteindelijk veranderd in het eerste heiligen schilderij.
Sint Erasmus 15-03-2012