Ik ben begonnen aan een schilderij naar aanleiding van een ets met als onderwerp “de Boommens”.
Waarom “Ode aan Joen”?
Joen is de naam die Jheronimus Bosch zelf gebruikte binnen zijn familie.
Ets uit 1600 door een navolger van Jeroen Bosch.
Het stelt een wonderlijk monster voor in een weids landschap. Zijn menselijk hoofd wordt gedragen door een boomachtig lijf. De stronkachtige benen staan in kleine bootjes. In het landschap bevinden zich een hert, een uil en andere vogels. De reusachtige man draagt een kruik op zijn hoofd en door een gat in zijn romp is een ogenschijnlijk feestvierend gezelschap rondom een ronde tafel te zien. Uit dit gat, een kroeg/bordeel, steekt een vlag met een halve maan erop. Op de voorgrond keren een schilder en zijn vrouw zich naar de toeschouwer. Daarnaast verricht een astronoom metingen. Helemaal rechts staat een groepje mensen. De toeschouwers hebben waarschijnlijk geen symbolische betekenis, maar zijn gewoon toeschouwers die zich verbazen over wat er zich voor hen afspeelt.
De prent is ontleend aan de tekening Boommens ( zie hieronder) in de Albertina in Wenen. Het monster komt ook voor op het rechter binnenluik van de Tuin der lusten. Sommige Boschkenners zien in de geschilderde boommens een gans die met zijn hals en kop naar beneden hangt. In samenhang met motieven op vergelijkbare voorstellingen wordt de boommens geïntrepeteerd als een verlopen pretmaker, die aan lager wal is geraakt.
Jheronimus Bosch. Boommens.
Hieronder mijn opzet van het schilderij op de ezel in het atelier.
Ik heb een bijna vierkant paneel, mdf, gekozen, zodat ik een gladde ondergrond heb. Het paneel is geprepareerd met gesso en glad geschuurd. Ik kan op het hout fijnere penseelsstreken zetten dan op een doek. Ik maak gebruik van de cirkel. Op de overgebleven ruimte heb ik in de vier hoeken kraaiachtigen getekend. De kraai, de kauw, de raaf en de roek. De “boommens” heb ik in spiegelbeeld getekend zoals op de tekening van Jeroen Bosch.
De tekening is bewerkt met bruine verf.
Op de vogels zullen nog middeleeuwse figuren geschilderd worden.
De achtergrond is al klaar en ik ga nu de verschillende onderwerpen schilderen. Ik heb de prent als uitgangspunt gekozen en voeg er details aan toe zoals de vogels en de fantasiefiguren vanaf een schetstekening van Jeroen Bosch.
Hieronder rechts een idee zoals het schilderij er uit komt te zien met een donkere opvulling. Bovenin een afbeelding van een man neerkijkend op het tafereel. Dit gaat waarschijnlijk een afbeelding worden met het portret van Jeroen Bosch.
Weer wat meer kleur op het schilderij
Het einde nadert
05-03-2016